Bedrijven lopen geld mis door slechte bereikbaarheid

Het bedrijfsleven loopt jaarlijkse veel omzet mis door
slechte telefonische bereikbaarheid of matig ontwikkeld commercieel gedrag van
het personeel. Sommige bedrijven lopen hierdoor honderdduizenden euro’s mis.

Quality Support, een bedrijf dat zich richt op het meten en
verbeteren van de kwaliteit van klantcontacten, heeft dat onderzocht. De
cijfers uit het onderzoek zijn gefundeerd op basis van 380 telefonische
bereikbaarheidsonderzoeken die zijn uitgevoerd in 2014. Alle metingen zijn
vervolgens teruggerekend naar 1.000 telefonische contacten, omdat dit ongeveer
het gemiddelde is van het wekelijkse telefoonverkeer voor een middelgroot
bedrijf.

Uit het onderzoek bleek dat gemiddeld 830 van de 1.000
contacten met klanten succesvol zijn. 170 contacten worden dus misgelopen of
slecht bediend. Van deze 170 contacten zouden er gemiddeld 34 kansrijk zijn
geweest voor een commerciële samenwerking. Uiteindelijk komt dit neer op 7
misgelopen opdrachten per week. Dat is dus een behoorlijke omzet op jaarbasis
die misgelopen wordt. Als we uitgaan we een orderwaarde van 2.500 euro, dan
betekent dat 840.000 euro per jaar. Puur en alleen door een klantenservice die niet
altijd thuis geeft.

Gelukkig bestaan daar oplossingen voor. Het uitbesteden van
de telefoonservice
is een goede optie. Hierdoor ben je als bedrijf ten alle tijden bereikbaar en
weet je bovendien zeker dat de telefoniste de (potentiële) klanten goed te
woord staan. Ze zijn er immers voor opgeleid en hebben daarnaast ook een
commerciële mindset. Verder ontneem je het personeel de last van het opnemen
van de telefoon. Vaak niet de favoriete bezigheid van werknemers en hun
kwaliteiten liggen waarschijnlijk ook op andere vlakken. Bij het inschakelen
van een telefoondienst
wordt alleen betaald voor de daadwerkelijk doorgeschakelde oproepen. Als er dus
dagen zijn dat er weinig telefoonverkeer plaatsvindt, betaal je daar ook niet
voor. Ten opzichte van een telefoniste die per uur betaald wordt om op het
kantoor te zitten is dit ook nog eens kostenbesparend. 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *